torsdag 23. april 2015

Rhododendron

For to, tre år siden kjøpte jeg en liten rød rhododendron som kalles Wendy. Den blir 1 meter høy, og dermed også like bred. Og den er herdig til sone 4.

Rhododendron er fantastiske planter, men noen av dem tar mye plass. Da vi flyttet inn hit i 1995 stod den en diger, og jeg mener diger, rosa, bak garasjen. En voksen mann kunne fint stå oppreist under. Dessverre måtte vi ta ned denne da den etter hvert skrantet veldig, så rett og slett ikke helt frisk ut. Da vi tok den ned viste det seg heldigvis at det stod en til, nesten like stor, rett bak.

Jeg tror dette er et bilde av en grein av den gjenværende Rhododendronen bak garasjen.
Det er ikke bare blomstene som gjør denne busken verdt å ha i hagen, bladene er også fantastiske, og ikke minst stammen. På store, gamle varianter blir stammen utrolig flott. Rhododendron har et grunt rotsystem så den er ikke så vanskelig å flytte, men om den er stor er det nok best å flytte maskinelt. Et år før flytting bør du stikke en spade ned i jorden i en sirkel i kronens ytterkant, det er for at røttene som blir igjen når du flytter allerede skal ha fått dannet fine, nye smårøtter.

Rhododendron liker som kjent å stå i skyggen, og min erfaring er at de også tåler godt både vind og saltråk fra havet. Hagen min ligger ikke helt nede i sjøkanten, men nær nok til at vinduene konstant er dekket av et lag med salt.

Rhododendron er kanskje kjent for å vokse litt sent, men jeg syns faktisk Wendy har vokst ganske fort. 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar