søndag 27. oktober 2024

Roser i krukker

Hos meg hender det at roser bor i krukker en liten stund, og så blir de flyttet videre ut i bed når jeg har funnet en passende plass. Men her kommer et par roser som har stått i krukkene siden 2021, men som nok blir flyttet til bed til våren. Hvis jeg finner plass. 

Augusta Luise til venstre i en stor krukke og Lavender Dream til høyre i en litt mindre krukke. Dette bildet er fra midten av september. 

Augusta Luise fra sommerens første blomstring, i midten av juni. Dette er en stilkrose med litt buskete vekst. Trenger en lun solrik plass. Dufter deilig. Blomstringstid er juni - september, men hun blomstrer ikke i ett, trenger litt tid mellom hver blomstring for å komme tilbake. 

Her er hun fra begynnelsen av september. 

Og igjen fra 18.oktober, så i praksis har hun blomstret helt til nå. 

Lavender Dream er en bunndekkerrose, som kan bli 50 cm høy. Herdig til H5, blomstrer juni til september, men det er ikke så lenge siden den sluttet å blomstre. Dette bildet er fra begynnelsen av september. 

Det jeg tror er en rose uten navn, kjøpt for 15 kroner på Europris. Jeg tror det er en sånn helt vanlig potterose, så om det blir noe til neste år er kanskje usikkert. Den var ganske gåen, de er ikke så flinke til å vanne der, men kom seg etter hvert og har blomstret lenge. Jeg liker jo å redde planter. Dette bildet er fra midten av september. 

Ha en fin ny uke!

10 kommentarer:

  1. Du er heldig som har et klima så du kan ha roser i potter. Her må de plantes i bakken så fort som mulig. Lavender Dream har jeg også. Augusta Louise ser flott ut.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her er det våte vintere som er den største trusselen for rosene, men jeg vet at begge disse rosene kan tåle en Oslovinter i krukke også hvis det ikke blir for kaldt. :)

      Slett
  2. Så vakre potteroser! Ønsker deg en fin ny uke.
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, du og. Håper på litt tid i hagen, men det er vått for tiden :)

      Slett
  3. Dine krukkeroser blomstrer så fine. Jeg kan godt se fordele ved at have roser i krukker, men der må være meget arbejde med vanding. Lavender Dream er utrolig smuk både i form og i farve.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kjekt å ha noe på terrassen, og det er ikke noe ekstra jobb med vanning med mindre det er tørke (her regner det jo jevnlig) :)

      Slett
  4. Hej Ingeborg!
    Riktigt fina rosor, och de ser ut att trivas. Jag har köpt en ny ros i år. Det är en Ghislane de Feligonde, hoppas så att den skall trivas hos mig. Alla rosor har slutat blomma för ett tag sedan.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det noen roser som fortsatt blomstrer, blant annet Ghislane. Den har hatt en bedre andre blomstring enn den pleier i år. :)

      Slett
  5. Her i haven starter mange planter også i potter, og så kan man i ro og mag lære hinanden at kende inden de kommer ud i haven. Fine roser Ingeborg!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
  6. Hei Ingeborg!
    Augusta Louise er så nydelig. Har lyst å prøve henne i hagen, men så er det også så mange andre jeg har lyst på :)
    Lavender Dream har jeg plantet ut i hagen min for 3 år siden og den lever i beste velgående enda. Så den er nok mer herdige enn H5 - som så mange andre roser som ikke er testet langs kysten i Nord Norge :)
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett