torsdag 17. oktober 2024

Glimt fra årets sesong i drivhuset inkludert druebonansa

Det har vært en god sesong i drivhuset, både med fiken, druer, tomater, agurk og paprika, men nå er alt som skal høstes høstet, og jeg er i ferd med å rydde. Her kommer litt bilder fra sesongen. 

Fiken. Bildet er fra 28. februar i år. 

Fikentreet har vokst ganske mye i løpet av sesongen. Det ble noen få å spise, fant ut at jeg må høste dem litt tidligere, det var noen som plutselig var overmodne. 

Et stemningsbilde fra begynnelsen av juli.

Det har vært en skikkelig druebonansa i år, druene ble stort sett brukt i druegele.

Tror det ble over tretti drueklaser til slutt, en stor framgang fra i fjor da det ble en. 

Tunge klaser. 

Sorten heter Zilga, de skal egentlig bli helt mørkeblå, men de får nok litt for lite sol her. 

Det ble ganske mange spisse paprika, og de fleste ble røde til slutt. Dette bildet er fra slutten av august. 

Under druene vokser tomatene. Blomsterbilde fra begynnelsen av juli. 

Disse tomatene som ligger til modning inne ble høstet i slutten av september. Her om dagen høstet jeg de siste, både røde, gule og grønne. De som ikke vil modne nå blir Chutney. 

Ha en fortsatt fin uke!

5 kommentarer:

  1. Du har jammen mye godt i drivhuset. Imponerende drue. Jeg nøyer meg med tomater, agurk, paprika og chili. Holder på å rydde, som deg. Ha det fint!
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde chili et år, det var gøy, men vi brukte det så lite i maten. :)

      Slett
  2. Så flotte drueklaser du har hatt i år. Det ble jo en flott avling. Fiken har jeg høstet mye av i sommer. Det er vanskelig å vite når en skal høste de.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må bli flinkere til å vurdere modning på fiken, ta de med en gang det er tegn til at de begynner å bli myke antagelig. Har du dine ute eller i drivhuset? :)

      Slett
  3. Dit drivhus er et smukt lille hus, og det giver da virkelig en god stemning når du også kan høste så store mængder af de eksotiske frugter. Tillykke med den fine sæson!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett