torsdag 12. september 2024

Sensommer i fru Halds hage

Denne sommeren har gått så fort, har nesten ikke fått tatt bilder, men nå har jeg endelig fått lastet ned noen som er tatt i løpet av august og september. Det har vært mye regn, men også mange fine dager. 

Denne høstanemonen er nesten i ny i hagen. 

Bak den vokser en stor tue med Storkenebb, kanskje jeg må ta den bort sånn at høstanemonen får bedre plass, for denne storkenebben har det med å breie seg utover.

Månestråle/Voksklokke har begynt blomstringen. Jeg har ikke vært ute og sjekket etter det voldsomme regnet og også en del vind som har vært det siste døgnet, håper det er noe igjen av den. 

På terrassen har blomkarsen klatret ganske langt opp. I krukkene på veggen vokser Pelargonia. 

Egentlig er klatrestativet ment for denne klatreplanten, Trompetblomst, men den har kommet langt over. 

Rosen Coral Dawn og Villvin slåss om plassen på dette klatrestativet. 

På andre siden vokser rosa Blodslirekne, Blodtopp, som jeg ikke har klart å fjerne, den lys lilla Virginialeddblomst og den blå Perovskia, som jeg tror blir kalt Blåbusk på norsk. Rosen er en Heritage.
 
Perovskia og Blodtopp. 

Heritage og rosa Blodslirekne. 

På nordsiden under svarthyllen vokser Stormarikåpen foran, hvit Begonia i midten og rosa Storkenebb bakerst. Alle trives i skyggen. 

Det regner fortsatt, men er meldt bedre vær til helgen, så får håpe at det slår til. 
Ha en fortsatt fin uke. 

8 kommentarer:

  1. Så flott høstanemone du har. Jeg har endelig fått en til å overleve her etter utallige forsøk. Nydelig farge på din. Den hvite begonia, overlever den ute hos deg?
    Ha en fin dag og helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg strever også litt med høstanemoner, håper denne blir, derfor jeg vurderer å flytte storkenebben sånn at den kan breie seg litt mer. Jeg tok inn begoniaen sist vinter og tror jeg prøver igjen i år (setter den i en potte med jord). Det er fantastisk hvordan den tåler skygge og ikke blir spist av sneglene :)

      Slett
  2. Hei! Jeg er også veldig opptatt av årets siste blomstring. Hos deg er det mye vakkert. I natt er jeg bekymret for temperaturen. 3+ er ikke mye. Håper virkelig at det bikke blir verre. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan bli kaldt. Her har vi vært nede i 6 grader på morgenen, hva det har vært om natten vet jeg ikke, men ikke frost i hvert fall. Ser det er meldt varmere til uken, håper det slår til. Det går an å få ganske lang blomstring om en velger planter som blomstrer sent. :)

      Slett
  3. Månestråle er en meget smuk plante. Vokser den i sol hos dig? Jeg har en, der vokser i skygge, men den bliver ikke så stor.
    Det ser frodigt ud på terrassen, trompetblomsten er næsten nået til øverste etage.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hos meg får Månestråle bare sol på ettermiddag/kveld, har vurdert litt å flytte, men ser det litt an. Problemet her er litt at vi ikke er så mye i denne delen av hagen om høsten, så har litt lyst til å flytte den nærmere huset også. :)

      Slett
  4. Hej Ingeborg!
    Det ser riktigt fint ut i din trädgård, hos mig är det inte mycket som blommar, förutom dahliorna och kaprifolen. Höstanemonen har jag provat ett antal gånger, men de bara dog. Nu har jag fått en planta förra året. Den lever men blommar inte, så det ser jag fram emot.
    Ha en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Høstanemoner er litt lunefulle syns jeg, har flere som har gitt seg. Noen bed er litt kjedelige nå, må tenke litt på hva jeg kan tilføre som gir litt blomstring på denne tiden. Rosene er det som blomstrer mest her nå, men det skal jo ikke mer til enn en tung regnbyge eller vind så er de også gone. :)

      Slett