torsdag 26. september 2024

Klematis flott klatreplante

Jeg prøver å få til mer i høyden i hagen, for noen år siden ble det noen nye klematis, og her kommer en liten oppsummering. 

Det har vært et godt år for alpeklematisen, og i år har den også nettopp hatt en mindre gjenblomstring. 

Rett ved siden av alpeklematisen vokser Bagatella. Den blir finere og finere for hvert år, og har i år hatt mer blomstring enn i fjor. 

Samtidig med Bagatella plantet jeg også denne Early Sensation, som skal være vintergrønn. Det ser ut som den er borte vekk, er litt lei meg for det. 

Men en skal jo aldri gi opp håpet, for denne, Mandschurica, var borte i flere år før den plutselig dukket opp igjen i fjor. Dette bildet er fra juli i år. 

På terrassen vokser Ernest Markham i et veldig grunt bed, foreløpig ser det ut til å gå bra. Dette bildet er fra juni i år, mens bildet under er fra oktober i fjor. 


Gullklematisen har hatt sin blomstring. Dette bildet med alle frøstandene er fra november i fjor. De er jo ganske dekorative. 

Vi har hatt noen fine dager, og jeg har fått vært litt i hagen, men ikke på langt nær så mye som jeg ønsket. Rart hvordan jobb og dagens andre gjøremål tar så stor plass. 

Ha en fin dag!

3 kommentarer:

  1. Så mange fine clematis du har! Clematis er en av mine mange favorittplanter. De blomstrer så lenge og gir så mye glede. Frøstandene er også så fine.
    Ha en fortsatt fin kveld.

    SvarSlett
  2. Hej Ingeborg!
    Du har fina klematis. De flesta av mina blommar tidigt på våren och på sommaren. Skulle gärna ha någon som blommar lite senare. Din Ernest Markham har en väldigt vacker färg.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
  3. Det er selvfølgelig ærgerligt når dine klematis forsvinder, men glædeligt når de dukker op igen. Du har i hvert fald bedre held med disse dejlige klatreplanter end jeg har her - her forsvinder de bare:-) Fornuftigt at bruge den lodrette plads til skønne blomster, og frøstande.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett