søndag 10. mars 2024

Gul blomstring

Noen vil ikke ha gule blomster i hagen, men for meg er det naturlig at også gult får være med. Her kommer noen. 

Krokusfavoritten er Cream Beauty, det er den tidligste i hagen min, og den har en veldig fin gulfarge. 

Månestråle, også kalt Voksklokke, har også en nydelig gulfarge, og veldig søte blomstrer som kommer litt sent på sommeren, kanskje mer høst. Noen ganger kan den komme litt for sent her i forhold til blomstenes holdbarhet, liker ikke vind. 

I fjor fikk jeg endelig blomstring på Løvehale (Phlomis russeliana). Det har tatt noen år. Fin farge på blomstene, og frøstandene er også veldig fine. Enkel å dele. 

Stormarikåpe er også flott, selv om den kanskje kan selvså litt mye. Jeg er ikke flink nok til å plukke av visne blomster. 

Gul Lerkespore er også fin, sprer seg mye, men er heldigvis enkel å fjerne om det blir for mye. Blomstrer hele sommeren og til frosten kommer. 

Her vokser gul Lerkespore nesten uten jord. Den krever ingenting. 

Erantis er en ganske ny vårblomst her, veldig søt da. Her i en krukke. Gleder meg til den begynner å spre seg, det har den gjort i en nabohage borti veien, og det er flott. 

De siste dagene har det vært ganske fint her, fortsatt nattefrost og ganske kaldt, med jeg har nå begynt litt i hagen. Har startet med å fjerne rester etter sommerblomstene. 

Ha en ny fin uke. 

14 kommentarer:

  1. Gule blomster er da fine de også, og jeg liker spesielt godt de lysegule. Månestråle er helt nydelig. Erantis er også så søte, men de trives ikke her.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg trodde ikke Erantis trivdes her heller, har prøvd flere ganger før, men plutselig gikk det. :)

      Slett
  2. Hei! Liker gule blomster veldig godt! Min favoritt er Lerkespore. Månestråle har jeg hatt i ti år, blomstret to ganger. Kanskje den ikke liker trøndervær.
    Kikker innom deg innmellom. Du har et nydelig drivhus!
    Koser meg fortsatt med hageboken din.
    Ha en god vår💚

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var lenge siden, og vet du, jeg tenkte akkurat på deg tidligere denne dagen, tenkte plutselig hvor har det blitt av henne? Det var gøy. Min månestråle blomstret også lite lenge, og den blir svart på blomstene hvis det blåser tidlig på høsten. Min står med ettermiddagssol, men broren min har en som får mer sol, og den blomstrer også mer. :)

      Slett
    2. Artig! Jeg driver fortsatt med hage, og nå er det ikke mye plen igjen her. Koser meg med planter, og kjøkkenhagen, samt dyrker chili inne året rundt. Og to av mine nabodamer, har også fått hagedilla nå. Det er koselig å være flere i nabolaget.
      Tenkte begynne igjen med hageblogging, men fikk ikke til innstillingene min gamle blogg.
      Koselig å se innom til deg og bloggen din! Tips og råd, og fine hagebilder, blir en aldri lei av.
      💚

      Slett
    3. Så bra, si fra hvis du får til bloggen så skal jeg kikke innom :)

      Slett
  3. Hej Ingeborg!
    Jag har nog mest gult tidigt på våren. Gulsippa, crocus , buskar som forsythia och mahonia. Senare är det nog bara daglilja och en växt som liknar prästkrage. Stockros och solros finns nog också. Gillar din vaxklocka. Snart får vi njuta av dem alla igen.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå begynner det. Hagen blir helt gul når påskeliljene begynner. Jeg har også gule dagliljer, og i år har jeg tenkt å så solsikker. Vi får se, sneglene har en tendens til å spise dem opp, så det blir krukker :)

      Slett
  4. Den gule farve er på vej tilbage igen efter nogle år, hvor det kun var de blå-røde der gik an - og heldigvis for det! Engang lavede jeg et helt rundt bed i bare gule farver, og det var smukt, men de gule er også rigtig gode sammen med blåt og violet, og jeg har næsten alle dem du viser her.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres bra ut, da kan de som er opptatt av mote i hagen også få oppleve det fine med det gule. :)

      Slett
  5. Det er en fin serie med gule blomster, du viser billeder af. Jeg har alle nuancer af gult i haven, men jeg holder mest af månestrålen og krokussens varmt lysegule farver. Månestrålen er en dejlig staude, men vores jord er lige til den tørre side, så den breder sig ikke ret meget. Den gule lærkespore vil jeg ikke være foruden. Både blomsterne og bladene, der er smukke.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den gule lerkesporen er en plante som kan redde det meste både i sol og skygge. :)

      Slett
  6. Ingen vår uten gule blomster? Maria nøkleblom er nydelig :) Og blekgule stauder. For ikke å snakke om gule roser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror jeg har for få gule roser, må se om jeg kan få plass til noen flere :)

      Slett