lørdag 4. april 2020

Praktisk pynt i hagen

Noe pynt er mer praktisk enn andre, akkurat som noen dager er mer praktiske enn andre. Jeg tenker på dager en får gjort mye i hagen, alt flyter fint, og dager der en ikke kommer videre i det hele tatt, men kanskje har hatt en fin dag allikevel. 

Det er mange år siden jeg laget disse navneklypene, over 15 år tror jeg. Det er helt vanlige klesklyper i tre som er malt og så lakket. Vet ikke hvorfor jeg trodde at jeg kom til å så oregano, timian og gressløk hvert år, det er jo noe jeg faktisk ikke har sådd siden, men syns det er litt koselig å ha dem hengende i drivhuset. Noen av klypene bruker jeg derimot hvert år, som f eks dill, som også skimtes her. I dag har jeg sådd Romanosalat, og da hadde jeg faktisk en klype for salat.  

I år tror jeg at jeg skal finne fram det gamle fugleburet, kjøpt på loppis. Da vi hadde kanin brukte jeg det over planter som vekket en kanins interesse, her er det en julerose som har blitt buret inne. 

Disse flaskene uten bunn er både praktiske og miljøskapende. Om været er kaldt kan vårløker som krokus få en lunere tilværelse. 

Flasken i bakgrunnen er bare til pynt, vet ikke helt hva den har inneholdt, kanskje parafin eller bensin eller noe. 

Store lykter kan brukes til mye forskjellig, for eksempel som et hjem til en nykjøpt primula. 

Det er noen år siden jeg flettet denne kulen av pil, noen praktisk anvendelse har den ikke, men jeg liker den sammen med denne rhododendronen, som heter Wendy, og som nok begynner å blomstre om ikke så altfor lenge. 

En korg av jern som har tilhørt en vinballong. Nå er den hjemmet til en rosestorkenebb. Ikke helt nødvendig her, men kan kanskje være en idé for sarte planter i hager med besøk av rådyr og hjort.

Jeg har faktisk fått vært litt i hagen den siste uken, inni mellom har det vært ok vær også, håper det blir fint utevær denne påsken som må tilbringes hjemme, for første gang på mange år. Listen over alt som skal gjøres ute er lang.
Ha en fortsatt fin helg! 

10 kommentarer:

  1. Så fine glassballonger du har! Hvordan har det seg at de ikke har bunn? De var lekre over krokusen.
    God helg.

    SvarSlett
  2. Hei!
    Her var det mye jeg likte - egentlig alt. Navneklypene er flotte. Flaskene uten bunn skulle jeg gjerne ha. Kan du skjære i glass?
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, de er kjøpt uten bunn, men hvor husker jeg ikke, er et par år siden :)

      Slett
  3. Hej Ingeborg!
    Dina klädnypor är fina, och de passar bra som dekoration, i växthuset. Den runda pilbollen är fin, kan inte vara så lätt att få så rund och fin.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke så vanskelig å lage en sånn pilball, men tar litt tid da :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg -

    Ja, jeg er også mest til pynt der har et formål:)
    Prognoserne for vejret ser lovende ud!

    Ha en dejlig påske

    SvarSlett
  5. Sjarmerende klesklyper og andre fine kreative sprell. Mye morsommere å bruke gamle ting, enn nye. Ha en god kveld! Hilsen Elisabeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gøy å bruke gamle ting, og bruke ting på nye måter :)

      Slett