mandag 2. desember 2019

Vintergrønt

Jeg må ha vintergrønt, det gjør at hagen holder form og spenning gjennom hele vinteren uansett om den blir snørik eller ikke.

Langs gjerdet mot vest på drivhusplassen vokser Eføy, en fantastisk klatreplante som kanskje trives litt for godt her på Vestlandet, den er bare herdig til sone 3. Trestammen tilhører et Asaltre. 

I forgrunnen stauden Bergenia Cordifolia, eller Hjertebergblomst, holder seg grønn gjennom hele vinteren, men den liker aller best å bli dekket med snø. De to lave buskene i bakgrunnen er til høyre en Brokbladet Beinved (euonymus fortuneii emerald gaiety), den blir kalt klatrebeinved, men klatrer ikke noe særlig, og til venstre en Myrteleddved (lonicera nitida elegant), også kalt ligusterleddved fordi den minner om liguster. Beinved er herdig fra sone 2-6 avhengig av sort og Myrteleddved er herdig til sone 3-4. Den er fantastisk i nordavinden og tåler også salt havluft. Er fin å formklippe, men må klippes ofte. Var i København i helgen og så at den der i Nyhavn ble brukt i store, lave felt, klippet stramt flatt. Helt bakerst en høy og en lav busk av type "sypress" (chamaecyaris).

Nyinnkjøpt Klatrebeinved Euonymus fortunei Emarald Gold. Krypende gullbroket og vintergrønn, skal være fin i krukke og blir bare 30 cm høy. Herdig H3-4. 

Jeg har skrevet om den vintergrønne busken på terrassen flere ganger, den som ble plantet som en sånn liten busk som man får i juledekorasjoner, men som etter hvert ble mange meter høy. Skulle egentlig fjernes helt, men så begynte den å sprette. 

Rododendron er jo vintergrønn med et nydelig bladverk, som riktignok kan kollapse litt i sterk frost, men som spretter opp igjen i mildvær. Foran tidligere nevnte Myrteleddved. 

Til venstre en busk som kan se ut som den er i tujafamilien, men som jeg tror jeg har flyttet rundt på så mange ganger ta jeg har mistet oversikten over hva det er. Til høyre en Rododendron. 

Nærmest en Buksbom (buxus sempervirens) Enkel å klippe, men kan bli ganske stor. Herdig til sone 3. Blir ofte brukt som kantplante, enkel å ta stiklinger av, men vokser sent og krever tålmodighet. Hekken bortover mot drivhuset er Barlind, den er ikke så gammel og blir klippet en gang i året for ikke å bli så høy.

Tenk at det allerede er desember, og jeg har ikke fått gjort alt jeg hadde tenkt ute, ikke en gang hengt opp julelys, men det kommer. Ha en fortsatt fin uke. 

18 kommentarer:

  1. Hej Ingeborg!
    Ser så grönt och fint ut hos dig. Ser att jag saknar det. Har en murgröna som växer otroligt men håller på att invadera en rabatt. Den lilla Juldekorationen har blivit stor, spännande med de nya gröna utväxterna.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den tar seg fort tilrette. Jeg luker bort hele tiden, men fine er de :)

      Slett
  2. Så frodig og grønt det er hos deg. Eføy hadde jeg i sone 5 der jeg bodde før, og angret på at jeg plantet den der. Den festet seg til kledningen på huset, og vokste vel mye der. Men det er stor forskjell på de forskjellige eføyene.
    Flott buksbom som jeg også har her i sone 4 :)
    Jeg tok stikling av en jeg kjøpte, og den har klart seg bedre enn morplanten som døde. Så H 3 er nok riktig det.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg holder den borte fra huset her også. Alltid gøy når planter har høyere herdighet enn forventet. Buksbommen min er en stikling fra min mormors hage som jeg tok da huset hennes skulle selges. :)

      Slett
  3. Så flott med så mye grønt! Jeg er svak for forskjellige grønnfarger plantet sammen, men her (H6) er nok vinteren for hard for det meste. Såå morsomt med sypressen som ble så stor! Ha ei fin ny uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i H6 strever du jo litt med mye, men furu og gran er jo spennende også, og einer, som vi har veldig mye av på hytta i fjellsone. Det finnes kanskje også noen rododendron som vil klare seg. Barlind kan klare seg til sone 6 også. Hjertebergblomst er jo veldig herdig, men den vil kanskje ligge under snøen hos deg. :)

      Slett
  4. Hei!
    Er så enig med deg, vintergrønt i hagen er et must. Det eneste som er dumt, er at rådyrene forsyner seg av dem. De graver dem frem fra snøen.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, selv om jeg nesten bor midt i byen så er det rådyr her, men har bare registrert at de har vært i hagen én gang :)

      Slett
  5. Hei Ingeborg

    Ja, lidt grønt er bare så godt for øjnene i disse mørke måneder. Og mon ikke vi får sne til julen - til sådan at lyse det hele op?

    Ha en dejlig uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde vært fint med snø til jul, men det er ikke så veldig ofte vi får det her. Som regel kommer ikke snøen før i løpet av januar/februar. Men kan håpe, gir jo ekstra julestemning :)

      Slett
  6. Teraz, kiedy nastała jesień i idzie zima, te rośliny, które pokazujesz mają swój czas. Bardzo lubię o tej porze przyglądać się korze drzew, iglakom, trzmielinom i bergenii. Ogród jest ciekawy cały rok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Google translate "Nå som høsten og vinteren kommer, har plantene du viser sin tid. Jeg liker virkelig å se barken av bartrær, bartrær, euonymus og bergenia på dette tidspunktet. Hagen er interessant året rundt!"
      Helt enig, bark er flott :)

      Slett
  7. Mye som kan være grønt og fint om vinteren, ja! Her blir det meste dekket av snø. Eføyen trives veldig godt hos meg som har H3.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, mye er jo veldig lavt for snørike områder, godt det finnes litt med høyde også :)

      Slett
  8. Her trives også eføyen godt og den har forvillet seg ut i skogen hvor den pynter trestammene. Snart skal jeg ut og hente inn litt til juledekorasjonene :-)) Fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har også laget juledekorasjoner av eføy, dvs krans til døren, men begynner å bli en stund siden nå, vet ikke hvorfor egentlig :)

      Slett
  9. Hej!

    Ja, nu kan vi glädjas åt allt det vintergröna som bjuder på en så fin kontrast till höstens bruna dominans. Du har många fina städsegröna växter.

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Grønt er den fineste fargen i hagen året rundt, må ha :)

      Slett