torsdag 21. november 2019

Rom i hagen drivhusplassen

I fjor viste jeg fram de forskjellige rommene i hagen, men det siste rommet var ikke klart og måtte vente. Det er fortsatt ikke helt klart, men nå får jeg jo vise litt fram allikevel. Resten kommer til neste år :)

Utenfor drivhuset har jeg lagt røde murstein, gulvet er ikke helt ferdig ennå, sprekkene skal blant annet fylles med grov sand eller fin grus. De tre første bildene ble tatt i august og i krukkene er det Duftpelargonia, Tagetes og Mynte. 

Kjekt med en stol utenfor. 

Det var med nød og neppe vi klarte å presse det gamle plantebordet (som før stod inni drivhuset) på plass bak trærne. Skal bli kjekt å ha et arbeidsbord ute også. 

Hvis jeg skulle valgt helt fritt ville jeg fortsatt med de røde mursteinene eller brukt brun elvegrus istedet for de grå betonghellene, men grus går ikke, det blir så mye søling av jord og planterester her og jeg må prøve å eliminere lukejobben litt. Mursteinene krever litt mer forarbeid å legge, dessuten er det ikke så enkelt å få tak i brukte. Disse betonghellene hadde jeg, og det blir nok fint når jeg er ferdig, trenger noen flere. Midt imot er kompostbingen overfylt, som vanlig. Bildene herfra er fra oktober.  

Bordet fylles kjapt opp. 

Det opphøyde bedet ved siden av drivhuset har jeg vist før. Her har jeg dyrket Grønnkål, Prydbønner, Sukkererter, Hvitløk og Jordskokk, som ikke vil gi seg. Nå har jeg prøvd å endevende alt for å bli kvitt jordskokken (som har fått et nytt sted). Så vil tiden vise om jeg har fått med alt.

Til venstre for kompostbingen har jeg en pallekarm med jord. Fint å lage sin egen jord, og til våren må det ryddes i kompostbingen igjen, gruer meg litt til det.

Vel, dette var omtrent halvparten av drivhusrommet, den andre halvdelen inneholder et nytt bed, en ripsbusk og en solbærbusk, en utrolig stygg og stor varmepumpe og et vedskjul som skal få nytt tak. Mer om det siden. Ha en fortsatt fin uke. 

14 kommentarer:

  1. Så fint arbeidsbord, og det er jo så kjekt å ha ute. Gjenbruk er så bra.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, greit å slippe å stå krokbøyd når ompotting etc skjer på bakken :)

      Slett
  2. Stół pomiędzy drzewami fajnie wygląda i jest praktyczny. Ja używam starej ławy z mieszkania, przykryłam ją ceratą, ale nie ma takiego klimatu jak Twój.
    A co jest na kubku? Ptak?

    SvarSlett
    Svar
    1. Google translate: "Bordet mellom trærne ser kult og praktisk ut. Jeg bruker den gamle benken fra leiligheten, jeg dekket den til med en oljeklut, men det er ingen atmosfære som din.
      Hva er det i koppen? Bird?"

      Jeg brukte plastduk på bordet da det stod inne i drivhuset. Kanskje jeg skal gjøre det igjen også. Litt usikker på oversettelsen. Det står en kopp på en rød krakk med et fuglemotiv, men hvis du mener buret på arbeidsbordet så er det en lyslykt. :)

      Slett
  3. Kjekt å se oversiktsbilder fra Drivhusområdet ditt til inspirasjon.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  4. Hei Ingeborg.
    Flott plass det har blitt.
    Bordet mellom trestammene ble perfekt.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig fornøyd med å finne fin plassering til bordet :)

      Slett
  5. Hei Ingeborg!

    Inspirerende bilder.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  6. Hej Ingeborg!
    Ser fint ut, gillar ditt fönster med de många små rutorna. Praktiskt med ett planteringsbord på utsidan.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
  7. Hei Ingeborg!
    Det er så fint med murstein, men enig at det er tidkrevende å få fjerne murpuss for å få de brukbare. Jeg har innsett at det fungerer dårlig hos meg. De sprenges av frosten. Det blir flott dette.
    Ha en fin dag
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kan godt tenke meg at de ikke tåler frostsprengning så godt, mine ligger i sand/grus og de beveger seg litt selv her. :)

      Slett