fredag 25. januar 2019

Storkenebb favorittstauder

En av mine absolutte favorittstauder er Storkenebb, ja det er jo ikke bare én, men mange innenfor denne geraniumfamilien. Jeg har etter hvert en del, men jeg er alltid på utkikk etter flere.

Psilostemon ligner veldig på Dragon Heart nedenfor, men denne blir 1 meter høy og blomstrer fra juni til juli. 

Fargen på Psilostemn Dragon Heart ser litt annerledes ut, mer blå, på bildet, men det skyldes nok i hovedsak skyggen, i virkeligheten er fargene veldig like. Denne blir 40 cm og blomstrer i juni - september. De årene jeg har hatt disse to, har denne kommet helt mot slutten av blomstringen til den over. 

Dette er en Kantabstorkenebb, cantabrigiense Karmina. Fargen på bildet her er mer lilla enn på vaskelappbildet. Jeg må rett og slett sjekke i sommer hva som stemmer. Den blomstrer i juni-juli og blir ikke mer enn 20 cm høy, herdig til H6. Flere lave storkenebb er jeg spesielt på jakt etter. 

Jeg tror dette er Bremdream, men jeg er ikke helt sikker. Fargen stemmer i hvert fall. Høyden på den blir 45 cm og den blomstrer fra mai til september. 

Dette er en Brunstorkenebb, den blomstrer fra mai til juli og skal bi 60 cm høy. Herdig til sone 4. 

Dette er en rosestorkenebb, vet ikke akkurat hvilken. 

Dette er også en rosestorkenebb, har ikke hatt den så lenge så jeg burde jo klare å finne lappen, men det gjør jeg ikke, i dag i hvert fall. Den har forresten veldig fin bladfarge om høsten. 

Kanskje den aller første storkenebben jeg fikk, en avlegger fra broderen, det er en høststorkenebb, men mer vet jeg ikke. Den vokser i store tuer fra vår til høst. 

Rozanne er kanskje en av de mest kjente storkenebbene de siste årene. Flott og blå, men har hanglet litt her hos meg, i fjor blomstret den ikke, men jeg skal være spesielt på utkikk etter den i år, hvis ikke må jeg rett og slett anskaffe en ny. Blomstrer juni til oktober og blir 50 cm høy (men får den ikke nok lys der den er så klatrer den gjerne til en meter, i hvert fall). Herdig til sone 4. 

Philipe Vapelle har en flott blomstring tidlig på sommeren, blomstene blir nesten gjennomsiktige i solen. I år hadde den også en flott blomstring på sensommeren. Enkel å dele og jeg har den over alt.

Jeg har noen flere rundt omkring, plantet en lav sort senest i høst, skal oppsummere med de som ikke er med her i løpet av sommeren, gleder meg til å se hvordan dette årets blomstring blir. Skulle jeg bare valgt én staude ville det blitt Storkenebb, og aller helst sorter som blomstrer hele sommeren.
Ha en fin helg, det blir ikke noe hagearbeid i snøstormen som er her. 

21 kommentarer:

  1. Deilig med geraniumbilder :-) En gammel dille, som kommer til heder og verdighet igjen med jevne mellomrom.
    Hva for en storkenebb er den du kaller "høststorknebb"?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har egentlig bare fått beskjed om at det er en høststorkenebb her inne. Jeg hadde en annen hvor det står høststorkenebb på vaskelappen, den heter oxonianum Rose Clair, men den er bare 30 cm høy, begge disse er mye høyere. Jeg vet ikke om dette bare kan være en fellesbetegnelse for høstblomstrende storkenebb. :)

      Slett
    2. Denne er mye høyere skulle jeg si :D

      Slett
  2. Hei Ingeborg

    Geranium - storkenæb er en fantastisk slægt!
    Forstår godt at den er en favorit.
    Du har nogen flotte eksemplarer må man sige!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlett
  3. Så flotte geranium du har. Jeg liker de godt, men har aldri hatt dilla på de :)
    God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, vet ikke om jeg har noen dille akkurat, men merker at de er en veldig praktisk og også vakker staude å ha, som passer denne hagen. :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg.
    Skjønner godt at storkenebb er en favoritt. Det finnes utallige sorter.
    Flotte bilder.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  5. Storkenebb er en favoritt hos meg også, sneglefrie planter som har flott blomstringstid. Har nok ikke så mange ulike som deg, men har sådd 10 ulike sorter.

    Ha en fin helg i snøværet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke minst så er de sneglefrie. Blir spennende å høre mer om de du har sådd :)

      Slett
  6. Storkenæb er også en favorit her; driftsikre, hårdføre, nemme at dele og gode at skære tilbage. Og så er de jo bare gode til at fylde alle mellemrum ud med smukke blomster og blade. Du har mange spændende!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, mange fordeler, og egentlig ikke noen ulemper, som jeg kan komme på i hvert fall. :)

      Slett
  7. Hei!
    Geranium er en favoritt her også. Det har en så stor variasjon både i blomster og bladverk. Flotte bilder av geranium.
    God helg! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, bladverket, ikke minst. Kjøpte en Dark Reiter sist vår, som jeg er veldig spent på i år når den har fått etablert seg mer. :)

      Slett
  8. Utrolig takknemlige planter som trives overalt! De fyller inn melliom primadonnaene, og lager ellers flotte masseplantinger av seg selv. 'Rozanne' og søstera 'Sweet Heydi' blomstrer jo spesielt lenge. 'Johnsons Blue' også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tror jeg må kjøpe Rozanne om igjen, mistenker at den ble kvelt av høststorkenebben i fjor. Eller kanskje jeg skal velge en av de andre du nevner, eller alle tre :)

      Slett
  9. Hej Ingeborg!
    De är fina, och finns också hos mig. Så många varianter i både färg och form. De trivs också bra i en torr rabatt.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, virker som de fleste trives over alt. Og at de tåler tørke passet jo fint i fjor :)

      Slett
  10. Flotte planter! Jeg har flere av dem du har. Jeg vil også anbefale G. sanguineum var. striatum som blomstrer lenge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Den må jeg sjekke ut, høres ut som den kan være midt i blinken for meg :)

      Slett