torsdag 3. mai 2018

Rydding på trappen og i klematisrommet

Tidlig på formiddagen er det sol på østsiden. Da må jeg benytte anledningen til å rydde denne siden av huset, for her kan det fort bli kaldt i skyggen. Fuksiaene er satt på plass, grusen er luket og raket, og jeg har hengt opp tauet jeg fant i vinter.

I fjor dro jeg jo ned villvinen fra sørveggen, og laget krans av de lange rankene. Kransen har ligget utenfor ytterdøren i hele vinter, nå har jeg hengt den opp på veggen, der får den henge til vi skal male. Det lysegrønne foran er bambus.  

I vinter fant jeg jo et digert tau som var kastet opp på land i en eller annen storm, her er det hengt opp. Jeg er ikke helt ferdig med å bestemme akkurat hvordan det skal henge, men meningen er at gullklematisen som vokser her skal klatre i det, så jeg må bestemme meg før den tar tak. Fuksiarommet, som jeg har begynt å kalle dette rommet inneholder flere fuksiaer, som jeg skal komme tilbake til etterhvert, håper alle har overlevd vinteren. 
Her står flere varianter av pil, og baugen på min farfars gamle robåt. I krukkene på veggen er små fuksia som ble tatt som stiklinger i fjor. Foran til venstre en pieris i krukke. 
På trappen pleier fuksiaene å stå. Det brune i jernkrukkene er lyng som jeg akkurat har klippet, får se hvordan det går med den, kanskje jeg får plante den ut og finne noe festligere etterhvert. Klatreplanten til venstre er en klematis montana, og til høyre en vivendel. 

Forsythiaen er historie i hagen her, den ble for stor, men en liten avlegger har fått plass i en krukke og blomstrer for første gang nå i vår. 

En liten avlegger av en gran, mest sannsynlig en sitkagran, har fått plass i en liten krukke, der kan den stå til den blir for stor, plantet i hagen blir den ikke. Bak den nevnte vivendelen. 

En fuksia og to pelargonia har foreløpig fått plass rett utenfor døren. 
Alle krukkene har overlevd den sørøstlige kulingen som har herjet her de siste par dagene, to veltet, men ingen brekkasje. Ikke på drivhuset heller, selv om takvinduene bare er to tredjedeler ferdig. Nå er jo ikke akkurat kuling noe vi frykter til vanlig, men vi har vært godt vant de siste ukene med veldig lite vind, og da blir en litt bortskjemt. I dag har det haglet, men nå skimter jeg blå himmel. Ha en fortsatt fin uke.

14 kommentarer:

  1. Å, jeg misunner deg at du har kommet så langt med våren. Jeg har bare hatt et par arbeidsdager ute foreløpig. Altfor kaldt og altfor vått. Men det er herlig å se dine bilder av spirende busker og blomster, så foreløpig får jeg nyte av det. Det store tauet ser også spennende ut. Håper vi får se hva som skjer med det etterhvert.
    Ha en fortsatt fin dag, med hilsen fra Nordre Vestfold i sprutende regn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig med vår, kommer nok hos deg også snart. Var i Oslo i helgen, og der syns jeg mye var kommet lenger enn her faktisk, i hvert fall i solveggen. :)

      Slett
  2. Du er langt dristigere enn meg. Her er ingen "overvintringsplanter" satt ut enda. Meldt +3 i natt, og det betyr nok frost for oss, kulda detter liksom ned i vika her.
    Godt planter og drivhustak tålte vinden:-)
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan være store forskjeller også i samme hage. Jeg tok noen sjanser i vår, de måtte bare ut, men det gikk bra. :)

      Slett
  3. Det ser så fint ut med spirende busker. Det er litt tidligere hos deg enn her, men det komer seg her også. Fuchsia skal jeg ha noen flere av i år.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det litt farger i hagen her, i løpet av helgen har også en rød rododendron kommet i blomst. :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg.
    Godt å få ryddet. Fine busker hos deg. Jeg har noen fuchsia fra stiklinger. Første gang jeg har de. Tør ikke sette de ut enda. Her har det også blåst mye de siste dagene. God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gled deg til fuksiaene. De tåler mer enn en skulle tro, og tror at du godt kan begynne å herde dem nå. :)

      Slett
  5. Hej Ingeborg!
    Skönt att komma igång med krukor utomhus. Vi har haft kalla dagar, och regn, men nu skall det bli varmare igen.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til mer varme her også, den er ventet :)

      Slett
  6. Se som det våres i Halds hage! Så kjekt å kikke innom deg igjen. Du er en inspirasjon, så nå gleder jeg meg til å følge våren hos deg og ferdigstillelse av det sjarmerende drivhuset.
    God helg.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå håper jeg vi får drivhuset ferdig snart, skal bli kjekt å flytte inn og få litt orden i alt rotet. :)

      Slett
  7. Lurt å rydde litt etter sola, når det er kaldt i skyggen. Det var et digert tau, ja, det meste kan brukes til noe.:) Sjarmerende pottesamling du har.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det stanset litt opp her, må få sett mer på hvordan tauet kan henge best mulig :)

      Slett