lørdag 16. desember 2017

Gir både julestemning og middelhavsvibber

Jeg snakker selvsagt om furu, mange sorter er hardføre nok til å tåle hele Norge, samtidig er det en av de vekstene det vokser mest av ved Middelhavet. Og så er det juletreet da. I barndomshjemmet mitt hadde vi alltid furutre, hogget på landet, men jeg må innrømme at Hald og jeg velger vanlig gran til juletre, den med smale greiner som det er enkelt å henge pynten på. I fjor pyntet jeg imidlertid mye med furu både inne og ute, og hva skjedde da jeg omsider skulle rydde dem vekk en gang utpå våren? Jo, frø. Heiv noen frø i en potte og tenkte at der kunne de jo stå og kose seg så lenge de bare ville, men tok det lang tid? Nei, de spirte på null komma null.

Litt av fjorårets furupynt, her på badet. Jeg har jo tatt inn furugreiner ofte, men aldri merket at det dryser frø i store mengder. 

Her er krukken med spirene fra tidligere i høst. Blir spennende å se hvor fort de vokser.

Jeg henter ofte små trær på landet, det vil si hytta til foreldrene mine, tar dem med til byen og har dem i krukker. Noen ganger trives de, som dette treet som står i en tønne øverst i hagen. 

De siste årene har jeg kjøpt litt furubusker også, greit å passe på når de går for halv pris ut på høsten. 

Kjekt med besøk i hagen. Ha en fortsatt fin førjul. 

10 kommentarer:

  1. Ja, furuer er vakre trær, og her hvor jeg bor et det furuer overalt. Så jeg vet hvor lett de spirer ;)
    Morsomt for deg å ale opp egne furuer.
    Ha en fortsatt fin helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bor i byen, men på landet er det furuland, det er utrolig flotte trær. :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Fint med både gran och tall. Hos oss blir det en vanlig gran till Jul. Doften när den kommer in är härlig. Har vi tur så har den kvar sina barr ett tag. Den lilla rödhaken är så söt, hoppas få se den här också.
    Ha en fin tredje Advent!
    Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Er furu tall på svensk, det visste jeg ikke. Jeg syns ikke det er noe problem med dryssing av vanlig gran, det eneste er kanskje når den skal ut gjennom en smal dør når julen er over. :)

      Slett
  3. Heisann, veldig praktisk med tre på rot i potte. Har ennå ikke fått tak i noe juletre. Det blir vanlig gran her i huset også. Trodde vi skulle fått hogd sjøl fra egen skau, men det blir utsatt til neste år! Ønsker deg en fredelig og go´jul! ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Her ble juletreet pyntet nesten ferdig i går kveld. :)

      Slett
  4. Søte små bartrær du har! Fint med noe grønt på vinteren:) Vi bruker også vanlig gran til jul, som vi begge er vant til fra barndommen. Ulempen til oss er katten, som drar med seg nålene over alt i hele huset,)
    Men for å beskytte planter på vinter og særlig vår, så har jeg begynt å bruke furukvister. De mister ikke nålene sånn som granen, mye mere effektive til det. Jeg bruker det ikke i hagen, for her får plantene seile sin egen sjø, men på en grav vi har.
    Ha en fortsatt fin førjulstid:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hender at jeg har lagt grankvister fra juletreet rundt rosene for at de ikke skal sprette for tidlig i vårsolen. Sjekket for en stund siden om nålene som falt av ville gjøre jorden sur, men fant ut at de ikke var sure etter at de var døde. Men er enig i at furu er bedre i bed hvis en har det. :)

      Slett
  5. Så koselig at furufrøene spirte, kanskje jeg skulle prøve også. :) Rødstruper er så fine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en artig opplevelse, du får prøve neste gang du finner kongler. :)

      Slett