torsdag 23. november 2017

Jord ikke akkurat som du tror

I går var jeg på et arrangement der Dag Jørund Lønning, forfatter av Jordboken, ble intervjuet av Margit Vea. Jeg har jo hørt det før, at det er dumt å bearbeide jorden for mye, at jord ikke trenger gjødsel, men jeg har ikke helt trodd på det. For jorden i hagen min er både hard og steinete og jeg merker jo at planter vokser bedre når jeg gjør jorden luftigere og de får gjødsel, her vil det stort sett si hønsejødsel eller kukompost. Jeg har jo visst at jorden er levende, men jeg har ikke tenkt på at det er millionvis av mikroorganismer der, at levende vesen nede i jorden har som oppgave å beskytte plantene, at de sørger for at plantene ikke får for mye vann, for lite vann, at de beskytter mot sykdom, at de ekstreme fall kan bidra til at gress kan vokse i kokende vann.At jorden blir utarmet ved ekstrem dyrking er ikke så vanskelig å forstå, og tanken på at riktig dyrket kan jorden bidra til å nullstille klimaregnskapet når det gjelder CO2 er spennende. Og det burde ikke være en helt uoppnåelig målsetting.

At meitemarken er vår gode hjelper vet vi jo, og det hender at det er noen andre skapninger der nede i mørket også, men at millionvis av levende vesen får plass i en kopp med mold er litt vanskelig å forstå. Det må bety at når vi holder jord i hånden så holder vi liv, ørsmå, men viktige liv, og når jeg til en hver tid har mold under neglene, så er det også liv. I følge Dag Jørund Lønning kjenner vi bare 1% av jordens skapninger, og mange av de vi ikke kjenner bor i jorden og hjelper oss med å få bedre planter. Eller kanskje er det riktigere å si at de er jorden.

Dag Jørund mener at vi må la jorden være mest mulig i fred, men hver høst må jeg ta opp georginene mine selv om jeg forstyrrer mikrolivet. Vi må jo sette spaden i jorden når vi lager nye bed, planter nytt, flytter planter som det må innrømmes at jeg gjør mye av her i hagen. Det han vil vi skal gjøre, og som han også vil at landbruket skal gjøre, og som han mener at det går an å gjøre og fortsatt tjene penger på gårdsdriften, er å plante grønngjødslende planter, la plantene ligge og så ha egenprodusert kompostjord på toppen året etter, og så sette ut småplantene der. På den måten mener han at vi kan bygge jorden år for år. 

Han sier at det er  viktig å ikke ha åpen jord, men dekke den med planter. Det er jeg ganske flink til, her sitrontimian, men å få til bunndekkere over alt kan være en utfordring, selv om det er en målsetting. Kanskje neste år blir bunndekkerplantenes år. 

Det er jo ikke til å unngå at jorden må bearbeides, her er det en busk som skal flyttes. Og at det blir åpen jord er også vanskelig å unngå, selv om det ikke er noe mål i seg selv, tvert imot.

Dag Jørund sier at for planten er frøet viktigere enn blomsten eller frukten. Det å så er viktigere enn å høste, så da trenger en kanskje ikke å ha dårlig samvittighet for om en ikke rekker å høste alt en sår. 
Det viktigste vi kan gjøre er å kompostere, og luking er ikke så viktig. Så fort vi har åpen jord vil planter komme for å beskytte den. En artig tanke. Ikke det at jeg noen gang har hatt dårlig samvittighet for ikke å være så ivrig med lukingen, men nå kan jeg i hvert fall slappe helt av. 

Det eneste er at jeg ikke har så lyst til å ha jord fra hagen inn i drivhuset, for i jorden er det mye frøugress og inni det varme drivhuset eksploderer det. Jeg har jo også hørt advarsler om å ta inn jord fra hagen i drivhuset i tilfellet sykdommer, men kanskje er det bare tull. Og hva med såjord. Vanligvis lager jeg min egen med en blanding av kjøpeplantejord og sand, men kanskje jeg må slutte med det, eller? Jeg ser for meg at hagejorden min er veldig hard å så i, men kanskje er det helt feil.

Jeg tenker ofte at jeg planter altfor tett, at det ikke blir nok næring i jorden til alle plantene, men i går lærte jeg at det er omvendt. Jo tettere det blir plantet jo mer næring skapes det i jorden. Da trenger jeg kanskje ikke luke bort agurkurten som sprer seg over alt heller, for den tar ikke næring fra for eksempel mangolden, men den tilfører.

Jeg må innrømme at jeg syns jord er vanskelig, inkludert hele torvdiskusjonen, samtidig som jeg er åpen for at mange av de behovene vi har i hagen er skapt av næringsinteresser, men så blir det en avveining i forhold til hvor mye tid en har til rådighet, og hvor stor plass en har, men etter hva jeg lærte i går er det mindre tidkrevende å drive jorden på en forsvarlig måte. Jeg har ikke lest Jordboken ennå, og min nye viten presenteres med forbehold om at jeg har forstått det som ble sagt i går riktig, men det er jo utrolig spennende, er det ikke?
Ha en fortsatt fin uke. 

14 kommentarer:

  1. Det var absolutt mange spennende tanker/teorier. Men noen typer ugress må en bekjempe, for ellers tar de over hele hagen. Så det er vel en sannhet med visse modifikasjoner.
    Ha en fin dag i uværet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, men sånn jeg forstår det er det ikke nødvendig å luke bort ugress av frykt for at de skal stjele næring fra de andre plantene. Men så er det jo noe med å kvele mindre planter også, så det er nok en balansegang uansett. :)

      Slett
  2. hei!
    Jord er fantastisk spennende. Jeg bør nok bli flinkere til å bygge opp jorda. Det er fascinerende å tenke alt livet.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg også. Og jeg gjør det jo litt i pallekarmene, men det er vanskelig å tenke på hele hagen sånn. :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg.
    Det finnes mye rart nedi der. Spennende tanker du kommer med. God kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Av å til svarer det seg å komme ut og lære noe nytt. :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg

    Alletiders at du skriver om dette - det er så vigtigt at vi passer på vor jord - på alle måder...
    Ukrudt/ugress vil jeg nu altid lige luge bort, Ukrudt er jo uønskede planter og dem fjerner jeg da:)
    Til gengæld kan det være at grænserne for hvad der er ukrudt ændrer sig!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, akkurat det tenkte jeg også. Klart jeg vil fortsette å ta bort planter som ikke passer eller som er helt uregjerlige, men noe av det jeg har fjernet kan kanskje få stå fordi det ikke gjør så mye av seg, egentlig. :)

      Slett
  5. Veldig interessant lesning! Jeg fikk lyst til å lese boken :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Høres ut som en spennende bok. :)

      Slett
  6. Hei Ingeborg!
    Ja det er skikkelig artig å "dyrke" jorden. Vi lærer jo noe nytt hele tiden. Jeg fikk meg en skikkelig aha-opplevelse i sommer :)
    Ha ei flott helg,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble nysgjerrig på haha opplevelsen, har du skrevet om den på bloggen din? :)

      Slett
  7. Et flott foredrag om jord du fikk med deg.
    Jord er jo spennende og vi kan alle gjøre litt på vår egen flekk for å forbedre kvaliateten og mikrolivet.
    Flott innlegg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det blir enda kjekkere å kompostere når det gir nytte også utover fine planter. :)

      Slett