torsdag 23. februar 2017

Vårtegnene blir sterkere

Tulipaner, primula, snøklokker, sommerfuglbusk, lyng, sporeblomst. Det er mange vårtegn i hagen, men ikke alt er i blomst ennå. Med nydelig sol tok jeg med meg kameraet ut, men uten yttertøy var det jammen meg en kald fornøyelse i vinden, så jeg kom meg fort inn igjen.


Sporeblomst (centranthus ruber coccineus) er en hyggelig staude som ikke trenger så veldig mye jord på røttene, og jorden kan gjerne være næringsfattig. Herdig til sone 2 - 3, og kanskje enda høyere også når jeg tenker meg om. Den frøsår seg selv også, men ikke uhemmet. Dette bildet er fra juli. 

Sånn ser sporeblomsten ut her i Haugesund i dag. Rundt føttene har en eføy kommet helt av seg selv.

Sommerfuglbusken ((buddleja daviddii) blir flott på sensommeren. Denne busken har små grønne blad nesten hele vinteren her. Er så vidt jeg vet bare herdig til sone 2. Dette bildet er fra august. 

Sånn ser sommerfuglbusken ut her i dag. 

Jeg har flere forskjellige primula i hagen, dette bildet er tatt et år i april. Mange primulasorter er herdig til sone 7, men noen liker ikke å ha det tørt, og andre liker ikke å ha det vått om vinteren. 

Så langt er primulaen kommet her nå, om det er akkurat den samme som over er jeg ikke helt sikker på, for her vokser flere. 
Tulipanløkene er kommet et godt stykke opp av jorden, men det er nå en god stund til blomstring foreløpig.

Noe er jo allerede i blomst, og lyngen har blomstret lenge. 

Og så snøklokkene da selvsagt. Bladene til høststorkenebben sees bak, de er også grønne mesteparten av vinteren. 
Det er fortsatt nattefrost her, og vinden er kald selv om det er noen få plussgrader på dagtid. I dag meldte Haugesunds Avis at de første hoggormene var observert i helgen, og det er jo også et vårtegn.
Ha en fortsatt fin uke. Besøk gjerne fru Halds hage på facebook også.

20 kommentarer:

  1. Da skal jeg fortelle deg at jeg har i nesten 10 år hatt en Buddleia davidii som jeg har sådd fra frø og som har blomstret hvert år! Her er det H4 så det er jo litt morsomt å få til. Våren har kommet langt hos deg.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig kjekt når en klarer å få til planter i yttergrensene. Her er det snø i dag, så våren har tatt en pause.

      Slett
  2. Hei Fru Hald

    Det ser godt ud - våren er kommet til dig!
    lækker farve på Centranthus ruber coccineus - den hedder sporebaldrian på dansk.
    Her har vi snestorm så våren er lige et par dage på pause!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. I går var det vår, i dag er det snø her også, men fint :)

      Slett
  3. Hei. Skal si våren har kommet langt hos deg. Her er snøen i ferd med å forsvinne. Primula er en staude jeg ikke har god erfaring med. Vet ikke hva det skyldes. Ha det godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Primula er ikke den stauden som liker seg best her, men den hangler nå med et par steder. Kanskje det at den ikke trives hos deg har noe med det at noen liker det vått og noen tørt. Har du vært inne på bloggen til Lisbeth Hoff, staudegalskap i fasanfaret, hun kan mye om primula. :)

      Slett
  4. Ja, nå begynner det virkelig å bli vår.Når jeg ser på bildene dine, så er det litt av det samme som her. Krokusen som jeg har savnet i år, kom plutselig opp med kopper for tre-fire dager siden! Og i dag har jeg vært ute å raket, noe jeg vanligvis gjør langt uti mars. Og jeg ble så varm at det var fristende å kaste jakken:) Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vårfølelsen i går gikk over til vinterfølelse her i dag med snø, kanskje den er hos deg også. Blomsterknopper på krokus har jeg ikke sett her ennå, mine pleier å være litt sene, tror kanskje løkene er satt litt dypt.

      Slett
  5. Spennende med vårtegn i februar, selv om det er kjølig ute.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  6. Så langt det har kommet hos deg! Her ligger det snø og mer skal det komme. Men akkurat i dag skinner sola og vi har en liten smak av vår. Ha ei flott helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mye som spretter nå, gøy å følge med og snart må jeg vel begynne med opprydding. :)

      Slett
  7. Så herlig å se at mye er i knakende god vekst! Festlig at du viser bilder av nå - og slik det blir. Artig!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her er det utvikling hver dag, selv om det ikke er noen varme.

      Slett
  8. Du store min! Dere har jo sommer allerede etter min standard :) Her er det ca 1m snø på flatmark så dine bilder er vanskelig å tro er i samme land. Det er jo kommet like langt hos deg som i England og Garderners World! Bare litt misunnelig ;) Kos deg i hagen og god helg.
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er store forskjeller i landet vårt, ungene her ville nok gjerne hatt en meter snø :)

      Slett
  9. Så herlige bilder! Det er tidlig hos eg, ser jeg :)
    Våren er den aller aller fineste tiden, og nå er det ikke lenge til :) Her kom det et strøk med snø, men onsdag la jeg merke til at tulipanene har begynt å titte opp av jorda. Nå er de dekket av ca 20 cm med snø! Lengter mot vår, men inntil videre er det vår på planterommet!
    Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke lenge igjen nå. Har litt som spirer inne jeg også, og så gjelder det å holde det i live til det kan settes ut :)

      Slett
  10. Så deilig med vårtegn så tidlig. Jeg begynner å bli veldig glad i Primula og har prøvd meg på å frøså noen sorter i år, så får jeg se hva det blir av dem. Sporeblomsten var fin, men litt lite her dig for min hage. Ha en fortsatt god vårfølelse :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjelder å finne planter som trives der en er. :)

      Slett