torsdag 4. april 2024

Plante i krukker

Nå er det jo snart tid for å rydde opp litt i krukkene, og plante nytt der det trengs. Her kommer noen bilder fra mine tidligere krukker.  

Utenfor inngangsdøren er en stor trapp med plass til mange krukker, men det er viktig at det som står her tåler vind og skygge. Pletter i luften som står i vannekannen liker seg godt her, men om vinteren får den komme under tak og i le for vinden. Jernkrukkene får som regel sommerblomster. 

Disse to skjellkrukkene har jeg arvet, tror jeg må legge litt mer arbeid ned i plantingen i år. De står også vindutsatt til. 

Jeg pleier alltid å ha lyseblå hengelobelia. 

Noen ganger her noen ganger der, denne står på terrassen. Rosen i krukken bak heter Laveder Dream, tror jeg. 

Det hender at jeg har Pasjonsblomst, noen ganger overvintrer de fra år til år, andre ganger ikke. 

Jeg har fortsatt en del Pelargonia. Selv om de ikke blir sneglemat så står de som regel i krukker. Bakerst står pengeplanten som får stå ute hver sommer. 

I den lille potten foran står Stemorsblomst, jeg har ofte stemorsblomster i krukker. Ser de er på tilbud nå, så da blir det snart en tur til hagesenteret, bare snøen gir seg. 

Et lite tre som er reddet opp i en krukke. 

Pyramidelyng Sarabanda med hvite blomster står ikke i krukke, det er en busk som blir rundt meteren høy. Dette bildet er nytt og den blomstrer for fullt nå. 

I dag har det snødd hele dagen, og selv om det godt kan komme snø i april så er det sjelden at det kommer så mye og at den blir liggende. Det ventes regn i morgen ettermiddag, så da forsvinner den nok ganske kjapt. Når snøen (som jeg ikke gidder å ta bilde av) er borte skal jeg ut og så litt i krukker, blant annet Tagetes, sår alltid det direkte, og så spirer det når det blir varmt nok. 

Ha en fortsatt fin uke!

11 kommentarer:

  1. Planter i krukker er så fint, og det har jeg også her. Sommerblomster passer så fint i krukker. Din lyseblå lobelia er så flott. Jeg liker også de, men de er ikke så lett å få tak i her.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøper vanligvis Lobelia som pluggplanter på et lokalt hagesenter (Spanne plantesenter, tror de sender), har ikke vært der foreløpig så vet ikke om de har lyseblå i år. :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Jag har också många krukor och amplar som får växter så småningom. De första brukar vara minipenséer. Just nu ser det inte ut som att det blir planterat något på ett tag. Det snöar och har snöat hela natten.
    Hoppas på lite sol och värme.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ligger snø her også, men håper det regner bort snart. Da skal jeg ut og kjøpe stemorsblomster. :)

      Slett
  3. De forrige år giver jo masser af inspiration til dette års krukker, og du har sandelig mange der skal passes og måske omplantes. Krukker er et stort arbejde, men de giver også noget igen når man kan flytte dem rundt og lave nye kombinationer.
    Håber det snart er slut med sne hos dig!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er uvanlig at snøen blir liggende i april. I år tror jeg at jeg må prioritere å gi krukkene bedre jord. :D

      Slett
  4. Hei Ingeborg.
    Jeg synes ofte det fungerer best med krukker hos meg. Spesielt med dahlia. Jorden blir varmere og jeg kan gjødsle mye mer presist. Dessuten er det fint med krukkehage.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Her må jeg noen ganger bruke krukker for å minimere sneglefaren, men, ja, det er også fint. :)

      Slett
  5. Det er inspirerende at se, hvad du har i dine krukker, for jeg er ikke så god til at forny mig. Den lyseblå hængelobelia er stor og flot. Pletter i luften virker så let og elegant, og så er det en fordel, at den tåler skygge. Udvalget af krukkeplanter til skygge er jo ikke så stor. Der kommer mange selvsåede træer i vores have, så din ide med at sætte et træ i en krukke, vil jeg kopiere.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Vanskelig å kaste planter som velger å komme i hagen syns jeg (bortsett fra skvallerkål etc da :D) da vi flyttet inn hit for nesten tretti år siden vokste det en liten spire av en rogn midt i innkjørselen, det er nå et stort tre i motsatt ende av hagen. Og trær ikke krukker blir jo litt japaninspirert. :)

      Slett
    2. Jeg får ikke til å endre kommentarer lenger, skal være i krukker og ikke ikke krukker :D

      Slett