onsdag 21. februar 2024

Sommerblomster

Ja, nå begynner snart jeg også med litt såing, og tanker om hvilke sommerblomster jeg skal ha i år. 

I fjor, sensommer/tidlig høst kjøpte jeg to store potter med Kosmos på salg. En gammelrosa på bildet her og en sterkt rosa på bildet under. Jeg tok selvsagt frø, og de har jeg etter hvert tenkt å så, kanskje i løpet av mars. 

Kosmos liker seg både i sol og litt halvskygge, og de er ikke så verst med snegler heller, i hvert fall når de har blitt litt store. Liker seg i krukke også. Gleder meg til å se om det blir noe av frøene jeg tok. 

Jeg kjøpte også en sommerblomst som heter Bidens, som jeg aldri har hatt før, men syns det ble veldig fin. Det eneste var at det kom en tidlig høststorm som nesten tok livet av den som stod lengst mot nord. 

Sånn så den ut etterpå. Men, den kom seg faktisk og blomstret fint fram til vinteren. Finner jeg den på supertilbud utpå sommeren kjøper jeg sikkert igjen, men da skal de få stå mer i ly for vinden. 

Blomkarse er en sommerblomst jeg husker fra min farmor. Hun var ikke noe hagemenneske, men hadde alltid en krukke med gul blomkarse. Jeg syns jo disse gammelrosa også er veldig fine. Frø er tatt og jeg sår rundt påsketider. 

Her er de også, de tok faktisk over hele bedet. 

Ringblomster er også noe jeg husker fra farmors hage. Disse her fant veien til urtebedet helt på egenhånd i fjor, og jeg har tatt frø, selv om jeg kanskje liker andre farger bedre enn akkurat denne gulfargen. 

En krukke med hengelobelia pleier jeg å ha. Farmor hadde mørkeblå kantlobelia, men de syns jeg kanskje er litt kjedelige, liker denne lysere varianten bedre. De blomstrer jo så utrolig lenge. 

Nemesia hender det rett som det er at jeg har, men jeg har aldri hatt denne fargevarianten. Den var litt stakkarslig da jeg kjøpte den til en tier, men den ble veldig fin etterhvert, og blomstret helt til frosten tok den i begynnelsen av desember. 

Snøen har akkurat gått, og det har ikke vært vær til hagearbeid foreløpig, men jeg håper på helgen. Jeg har nemlig tenkt å fjerne litt eføy som vokser langs bakken og utover bed og plen, og nå har allerede snøklokkene som vokser inn i mellom kommet, så det haster litt. Er det ikke alltid sånn, at når snøen først går så skjer alt i rasende fart? Ja, jeg vet at mange fortsatt har mye snø, men her har vi nå bare regn. Ha en fortsatt fin uke uansett vær. 

18 kommentarer:

  1. Det er mange flotte sommerblomster du skal så. Cosmos finnes i veldig mange fargenyanser, og der er det noe for enhver smak. Flotte blomkarser også i uvanlige farger. Blå hengelobelia må jeg også ha hver sommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er rart det med at en har ting en må ha, kjekt med favoritter. :)

      Slett
  2. Hei Ingeborg!. Det beste med vinteren er planlegging av vårsåing. Jeg har såvidt begynt å så. Jeg har til og med prikla blodbeger og vakre fioler. Nå skal jeg sortere frø etter rekkefølgen av når de skal sås. En deilig vårsyssel.
    Ha det godt! Anne
    Ha det

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har allerede laget sålister, blir vel en omgang med såing nå i slutten av februar. Var innom frøbiblioteket for noen dager siden, så da ble det litt mer enn jeg hadde tenkt. :)

      Slett
  3. Så nydelige blomster. Jeg kjøpte meg en bukett med tulipaner etter jobb i dag. Da får jeg litt vårfølelse i det minste.

    SvarSlett
  4. Hej Ingeborg!
    Det är bland det trevligaste som finns att planera för sådder. Att ta hand om plantorna och få se dem blomma. Det är fint med cosmos, skall också så dem igen i år. Men väntar ett litet tag till.
    Nemesian är riktigt fin.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjelder å ikke så for tidlig, jeg har ikke ekstralys så må vente en stund med det som skal sås inne. :)

      Slett
  5. En veldig hyggelig syssel å plukke ut hvilke frø som skal såes! Her er såingen i full gang, og mye har spirt allerede. Paprika og chili hadde 100% spiring, så her er det mulighet for god avling. Cosmos er bankers, men de må vente litt. Ha en fin dag!
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal også så paprika, var ikke så god avling i fjor, men i forfjor var den fantastisk. :)

      Slett
  6. Du har talent for sommerblomster, og kan redde selv de mest elendige, så mon ikke du får et flot flor til sommer også? Det er sent vi kommer i gang i haven her, og jeg forventer også at det hele går alt for hurtigt når vi først kommer i gang. Hvert forår bliver jeg overvældet af tempoet:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Satt litt tilbake her i dag, våknet til snø, men har ikke begynt ute uansett. Fortsatt vinter. Sommerblomster begynner jeg stort sett ikke å så før rundt påsketider, de pleier å være kjappe. :)

      Slett
  7. Jeg fikk vårfølelse bare av å se på bildene dine !

    SvarSlett
  8. Där fick jag sååå många tips på fina sommarblommor! Rosenskära är en favorit :) Ja nu får snart våren skynda på lite...
    Varm kram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra. Det er mye fint. Snø her i dag, men håper den forsvinner raskt. :)

      Slett
  9. Det er altid spændende, når det bliver tid til at så.
    Bidens hedder brøndsel på dansk. Jeg har også haft dem i potter og har været meget glad for dem. Bidens fås også med gule og hvide blomster.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg skal definitivt se etter dem utover våren, veldig fine :)

      Slett