tirsdag 27. september 2022

Flerårige spiselige vekster fra hagen

Jeg vil aller helst ha flerårige varianter av bær, frukt og grønnsaker i hagen, det er koselig med kortreist mat, så lenge det funker. 

En av mine favorittgrønnsaker er luftløk, de tjukke grønne bakerst, jeg høster, klipper dem opp og fryser. Det samme gjør jeg med gressløken foran. I og med at jeg skal flytte luftløken har jeg nå tatt opp alle, løkene som ligger nedi jorden har Hald forvellet og hatt på glass med en Balsamico-lake. Småløkene pleier jeg også å behandle på den måten, men akkurat i år må jeg bruke dem til setteløk til våren, eller når den nye plassen blir klar. 

I fjor kjøpte jeg en potte med fylt romersk kamille, den har virkelig vokst gjennom sommeren, veldig lovende, kan brukes som kamillete. De rosa som skimtes i bakgrunnen er Oregano, den har sådd seg her selv. Jeg har også gresk Oregano, som har hvite blomster og som sprer seg enda mer. 

Jeg har hatt amerikanske blåbær i mange år, men jeg har aldri kunne høste så mye som i år. 

De espalierte Aroma-eplene vokser nederst i hagen, har høstet en runde. Det er et problem at de blir spist av fuglene og også ramler ned før de er modne. Lurer på om jeg skal bruke nett eller fugleskremsel til neste år. Veldig gode er de i hvert fall, og kjempestore (de fleste er litt mindre enn de pleier i år). 

Har prøvd Rabarbra i alle år uten å få det til (jordbærvarianten tror jeg), helt til vi fikk en avlegger fra svigers, da ble det ordnings. Det blir som regel rabarbrapai, og alt som blir til overs kuttes og fryses. 

Hvitløk er kjekt å dyrke, i år må jeg kjøpe nye settehvitløk. 

Borterst vokser små hvitløkbarn som skal stå i en to, tre år før de høstes. Under vinduene (dette bildet er fra i vår) vokser rødkål, ikke noe å skryte av for å si det sånn. I år har grønnkålen vokst ganske fint, så det har ikke vært noe problem med kålmøll. 
I fjor mistet jeg ruccolasalaten som jeg har dyrket i mange, mange år. Har ikke funnet noen avleggere heller, så til neste år får jeg kjøpe frø, sandsennep heter den sorten jeg har hatt, håper jeg finner den igjen. Det er en staudevariant. Jordskokken har nå begynt å få blomsterknopper. I helgen flyttet jeg aspargesen, hadde ikke tenkt å gjøre det, men plutselig var det gjort. En plante for noen år siden var blitt til fem, er veldig spent på om de klarer flyttingen, foreløpig står de i potter. Har ikke vært så veldig stor avling, så kanskje er det bra å flytte, må bare finne ut hvor. 

Ha en fortsatt fin uke!

18 kommentarer:

  1. Så mye flott du høster fra hagen din. Løk er veldig godt i mat. Flotte epler og rabarbra. Jeg har plantet amerikanske blåbær i sommer. Håper de trives her.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Virkelig verdt det med amerikanske blåbær, syns det har tatt litt tid før de bærer, og kanskje litt ujevnt fra år til år, men jeg koser meg skikkelig når jeg går ut og henter blåbær til havregrøten :)

      Slett
  2. Kortreist mat er kjekt å dyrke i hagen. Amerikanske blåbær og aromaepler er favoritt hos meg også.

    ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig kjekt, godt når en finner favoritter og mat som faktisk blir noe av og blir spist. :)

      Slett
  3. Hei, så mye flott spiselig du dyrker!
    Amerikanske blåbær er en favoritt her også. Blir best pollinering med flere ulike sorter, sies det.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tre sorter opprinnelig, men i fjor kjøpte jeg to til som foreløpig står i krukke, men som etter hvert skal på andre siden av hagen, får forhøre meg om det går bra, eller om det blir for liten avstand (vet ikke om jeg har plass til tre foreløpig). :)

      Slett
  4. Hej Ingeborg!
    Det godaste är det man odlat själv. I år blev det bara lite sallad och tomat och gurka. Mina ärter tyckte inte om det varma vädret, de torkade bort. Morötter finns det att plocka in och i växthuset har jag några gurkor kvar. Men tror jag skall städa ur allt innan det blir kallt. Rabarbern blir gigantisk hos mig.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Erter har jeg aldri prøvd og gulrøtter syns jeg er vanskelig, men oj så godt. Sukkererter går veldig fint her. Ja, rabarbra er fantastisk. :)

      Slett
  5. Ja, jeg nyder også de spiselige planter der kommer år efter år. De er mere driftsikre her og bliver ikke ædt af rådyr. Asparges er den allerbedste grønsag, men vi bruger også løs af rabarber og mange krydderurter. Kunne faktisk ikke leve uden...
    De flerårige er også meget dekorative og krydderurterne kan sagtens stå sammen med stauder.

    God høst!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, krydderurter er et must og kan høstes lenge. Jeg krysser fingrene for min asparges, det er jo høytid når den kan høstes. :)

      Slett
  6. Visst är det gott med egenodlat och bra för miljön. Att ha flerårigt gör ju jobbet med att bereda och så mindre på våren också. Jag hörde om två nya svenska rabarbersorter i våras och har skaffat den ena. Den blir kul att testa till våren :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  7. Innlegget ditt er en liten påminnelse for meg. Dagens priser på alt av frukt og grønt i butikken fremmer litt egen dyrking. Det har jeg ikke vært flink til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig gøy å dyrke selv, men det går jo like ofte feil som rett for meg i hvert fall. :D

      Slett
  8. Fyldt romersk kamille har jeg haft i haven i nogle år. Den er blevet en favorit med det fine løv og de skønne fyldte blomster. Jeg har plantet den langs flisestien i min hvide have. Jeg har aldrig prøvet at plukke den til te.
    Dine blåbær er vel nok store og flotte.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har den også langs en sti, inn til en hvit benk bakerst i bedet, men lurer på om jeg skal prøve å dele den allerede neste år, og kanskje trekke meg en kopp te før det, drikker periodevis litt kamillete. :)

      Slett
  9. Ja egenodlat är ju bäst! Tror det blir mer och mer vanligt framöver att odla det man behöver. Obesprutat också! Grönsaker är rejält dyrt i affären just nu!
    Ha en finfin helg nu :)
    Höstkram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg også, vi har sett det i det lokale hagelaget de siste årene også, flere unge kommer på foredrag som handler om å dyrke sin egen mat, veldig kjekt. :)

      Slett