søndag 26. juni 2022

For det meste stauder som blomstrer nå

Plutselig kom sommeren, det vokser noe helt utrolig, og jeg syns aldri jeg har hatt så mye å gjøre i hagen før. I går og litt i dag har jeg jobbet med å få støttet og bundet opp alt fra akeleier til klematis. 

Krypsåpeurten er en av mine favoritter, her den vokser på terrassen. I går oppdaget jeg at den har begynt å komme i et bed også, mest sannsynlig har de bittesmå frøene fulgt med i komposten, ikke dumt det. 

Mange av akeleiene jeg har i hagen har bare kommet her, men akkurat denne vet jeg at jeg en gang har sådd, tror det var en frømix. I går lå den flat og måtte støttes opp, men fortsatt fin. 

Akeleiefrøstjernen fikk jeg som liten plante av en venninne for en tre års tid siden, den er veldig staselig høy, og måtte også bindes opp i går. Det har jo vært varmt, med opp i 30 grader i skyggen her, men mye sterk vind fra sør. 

Allium Red Giant er en løkblomst som ikke holder helt hva navnet sier syns jeg, kanskje det er bladverket som er "giant"?

I høst kjøpte jeg meg en ny syrin, V.A.Ludwig Spath, til tross for at jeg overhodet ikke har plass, den er foreløpig ikke så stor, men har blomstret lenge, og gjør det fortsatt. Må sies at den står litt skyggefullt til, men alle de andre syrinene som også får mye skygge er avblomstret. 

Denne helt vanlige hageballblomen dukket plutselig opp i dette nye bedet for et par år siden, det sies jo at frø fra Ballblom skal sås ferske, men kan de allikevel ha kommet med kompostjorden jeg hadde på? Det er mange år siden jeg hadde denne stauden. Nå er den avblomstret, og jeg klippet ned stilkene i går, men i fjor kom den igjen, og det gjør den kanskje i år også. 

Rosene har begynt å komme nå, dette er Augusta Luisa, som jeg kjøpte i fjor høst til 70% og som ble satt i en krukke på terrassen, jeg vet at den trives i krukker, så kanskje den skal få stå her litt. Den blå rundt er Storkenebb Philip Vapelle. 

I år har jeg mye jordbær, stort sett i krukker, og de har så vidt begynt å få røde bær, jeg må passe skikkelig på for fuglene klarer å stjele bær, selv de jeg har dekket til. Noen, som denne, er delvis under tak, og de gjelder det å huske på å vanne. 

Jeg har fått et par timer ute i hagen i formiddag, men det er meldt et skikkelig tordenvær her i dag, så jeg skynder meg å skrive dette før det kommer. Jeg elsker været rett før regn og torden, det er helt magisk, foreløpig har det ikke kommet, så nå går jeg ut igjen. 
Ha en fortsatt fin helg!

16 kommentarer:

  1. Det blomstrer så flott hos deg nå. Jeg har skrevet om jordbærdyrking i bloggen i dag. Det er et problem med fuglene og jordbær ja, for de vil også gjerne spise litt av de.
    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  2. Åhh så ni har också varmt!! Ja det växer så det knakar nu och att vattna lägger man många timmar på i den här värmen...
    Härliga bilder och jag önskar dig en skön kommande sommarvecka :)
    Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Var heldig og fikk nok regn til at jeg bare trenger å vanne krukker under tak og i regnskyggen inntil huset. I går etter regnet var jeg ute og plukket snegler, og de var mange, æsj. Burde sikkert gått en runde til, men det ble aldri, satt litt i solen og spiste en is i stedet. :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg! Det er så fint nå. Nydelige junibilder. I går støttet vi opp peonene. Det var i siste liten, for i dag plaska det ned. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff ja, jeg må nok støtte opp mine også, ser de har begynt å legge seg ned selv om de fortsatt bare er i knopp. :)

      Slett
  4. Hej Ingeborg!
    Det är väldigt varmt, runt 30 grader redan på morgonen, lite svalare på kvällen. Du har mycket som blommar fint. Idag såg många växter ledsna ut, så de fick vatten. Jag tycker inte om åskväder, men det får gärna komma lite regn.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble ikke noe tordenvær (jippi) og regnet bare i et par timer, som var bra. Nå er det mer normale temperaturer for her og være. :)

      Slett
  5. Så mange fine rosa stauder du har i hagen din, Frøstjerneakeleie er en favoritt hos meg også.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, litt tilfeldig at det ble så mye rosa, men det er jo fint da. :)

      Slett
  6. Hei Ingeborg.
    Jeg får ikke gjort noe når det er så varmt. Da tar jeg livet med ro. Sånn er det å bli opp i årene. Fine bilder. Jeg har også jordbær i krukker. Et lite problem med fuglene ja.
    God ny uke.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er litt slitsomt å gjøre noe når det blir for varmt, sånn er det med meg også :)

      Slett
  7. Det er så frodig! Hagen din har et mangfold som gjør den spennede hele året :) Enig med deg, sommeren går så fort. Vi må bremse alt vi kan så den varer lengst mulig. Ønsker deg fine sommerdager.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjelder å stoppe opp og nyte også, ta inn alle inntrykkene. :)

      Slett
  8. Hei Ingeborg.
    Her har det også vært kokvarmt og hagen har eksplodert. Det har vært lite vind de siste dagene, men nå kom det kraftig vind etter regnet. Ja høytvoksende stauder må støttes opp. Så flott og frodig.
    Ha en nydelig kveld,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er et fantastisk vær, gjelder å nyte mens en kan, så får det heller bli litt ekstra jobb med å binde opp. :)

      Slett