mandag 23. mai 2022

Thalia og andre vårblomstrende løker

I forrige innlegg, som er en evighet siden - mai har vært utrolig travel, viste jeg bilde av en narsiss jeg trodde var Thalia, jeg ble tipset om at det kanskje ikke var den, og det viste seg å stemme. 

Dette er Thalia, den har ganske riktig to blomster på hver stilk. 

Dette er også Thalia, den ble satt i en krukke i fjor høst og blomstrer fortsatt. 

Dette er narsissen fra forrige innlegg, jeg tror jeg har lett meg fram til at den heter Princess Zaide. 

En annen søt narsiss er Altruist, den kommer ganske sent og startet blomstringen for bare noen dager siden. 

Papegøyetulipanene kommer, i motsetning til mange andre tulipaner, igjen flere år


Det gjør denne tulipanen også, men jeg har ikke klart å finne navnet. 

Denne tulipanen ble satt i fjor høst, sammen med narsissene i bakgrunnen, i en krukke. Tulipanen heter Royal Centennial, og narsissen Cheerfulness. Disse står fortsatt i full blomst. Jeg er ikke sikker på om tulipanen vil komme igjen til neste år, men jeg planter den allikevel over i et bed når den er ferdig blomstret. 

Dette er vel tredje år jeg har Queen of night, den er en litt sen tulipan, som fortsatt står i blomst, så får vi se hva inneværende uke med regnvær meldt vær dag gjør med den. 

Det blomstrende kirsebærtreet har vært fint i år, det får ikke så veldig mye sol her på drivhusplassen, men det tar i hvert fall litt fokus vekk fra den ikke akkurat vakre kompostbingen i bakgrunnen. 

I høst plantet jeg Vårerteknapp (Lathyrus vernus Rosenelfe), den kommer fint, hyggelig med litt nye stauder. 

Siden det har vært så kaldt i vår, og lite regn, har tulipanbedet stått fint lenge, men nå er disse historie, bare Queen of Night, som kan skimtes i bakgrunnen står igjen. Heldigvis regner jeg med at de kommer igjen til neste år. 

Det har vært en utrolig travel mai, både i forhold til jobb og i forhold til prosjekter ute, mer om dem siden, neste gang tror jeg det blir maikapittelet fra hageboken. 
Ha en fortsatt fin uke. 

18 kommentarer:

  1. Thalia er en nydelig narciss, men den prinsessen var også veldig fin. Altruist plantet jeg også i fjor, men den har snart blomstret i 14 dager her. Det er nok varmere her når varmen først kommer enn hos deg da. Den er en flott narciss, men jeg ble litt overrasket over hvor høy den ble.
    Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fantastisk å ha oppdaget narsissenes mangfold, de er jo s fine og at de blomstrer til litt forskjellig tid er flott. :)

      Slett
  2. Narcisserne er smukke og dejligt holdbare i modsætning til mange af tulipanerne, der kun kommer et enkelt år. Det er nu nogle fine sorter, du viser, af dem, der kommer igen. Jeg noterer, hver gang jeg læser om sådan en sort ;-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg prøver å bare kjøpe tulipaner som er flerårige, men kommer jeg over et godt tilbud, og har en ledig krukke, kjøper jeg som en blomsterbukett. :)

      Slett
  3. Hei.
    Thalia er nydelig synes jeg. Dessverre blomstret den ikke hos meg i år. Flotte tulipaner. jeg har også notert meg navnet på den som kommer igjen.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Får håpe den kommer tilbake til neste år :)

      Slett
  4. Hej Ingeborg!
    Narcisser är så fina och uppskattar att de kommer igen och igen. Cheerfullness och Thalia är mina favoriter, men det finns många fina. Tulpanerna har tagit över blomningen hos mig, hoppas få njuta av dem ett tag till. De är riktigt fina hos dig.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det meldt regn hele uken her, så da går det nok litt utover de tulipanene og narsissene som er igjen, men de har allerede levd lenge i år så jeg får være fornøyd. :)

      Slett
  5. Så mange fine narsisser du har i hagen din. Flott blomstring på Kirsebærtreet.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen ganger tenker jeg at det kanskje blir for mange :D

      Slett
  6. Oh ja! - så meget fint i din have, og skønne farver i tulipaner og påskeliljer! Altruist er virkelig sød og det sidste billede med de sarte farver på tulipaner bare dejligt.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg foretrekker egentlig sarte farger, men når de gamle gule og røde tulipanene kommer så syns jeg de er fine også :D

      Slett
  7. Din Lathyrus vernus har en smuk farve. Det er dejligt med nogle tidligt blomstrende stauder, nu hvor forårsløgene er ved at sige farvel.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Løkene synger på siste verset :)

      Slett
  8. Den fyllda orange tulpanen var flott :) Det är roligt att ha både tidiga och sena tulpaner så blomningen blir längre i trädgården. Fruktträden och prydnadsaplar och -körsbär är så vackra nu.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fint å kunne forlenge blomstringen. :)

      Slett
  9. Papegøyetulipaner så spennende med mange farger og vridde former. En favoritt for meg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er gøyale, og en pluss er at de kommer igjen. :)

      Slett