mandag 17. desember 2018

Pynt i hagen

Jeg liker å ha stein, skjell og kongler som pynt i hagen, putte dem i små sprekker, dekke jorden i krukker, mellom heller, egentlig hvor som helst. Og her som det er lite snø pynter de ekstra opp om vinteren.

Jeg snakket jo om furutrær som er enkle å dra opp med roten. Dette er et sånt, men nå har det stått her i en god del år. Jorden er dekket med kongler, også fra furu, men ikke fra dette treet. 

Veldig dekorativt med kongler. For et par år siden hadde jeg mye furugreiner med kongler inne til jul, det ble mye frø og de spirte lett, men klarte ikke vårens tørke. 

I trappen opp til hagen fra terrassen er det også kongler og småstein. Noen av steinen er kjøpt, andre plukket med hjem fra forskjellige steder. 

De finnes over alt. 

Sukkulenten i forgrunnen er vel egentlig ment som en inneplante, jeg har i hvert fall fått den som det, den pleier å bo ute om sommeren, men i år får den klare seg så lenge den kan ute, og den klarer seg fortsatt selv om det har vært kanskje tre frostperioder. Kulene i bakgrunnen er gamle garnkuler. 

Pilstativet i denne krukken har vel gjort jobben sin. Inni står en duftpelargonia, den har foreløpig klart seg bra. Planter klarer ofte mer enn en tror, blir spennende å se hvor lenge den henger med. 

Ha en fortsatt fin førjulsuke. 

16 kommentarer:

  1. Hei Ingeborg.
    Jeg bruker også mye kongler sammen med lerkegreiner. Dekorativt. Overraskende at sukkulenten holder seg så lenge.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. Hei Ingeborg

    Morsom idè med stenene i sprækken, det ser godt ud!
    Alletiders at sukkulenten klarer sig!

    Ha en dejlig uge du med

    SvarSlett
  3. Hej Ingeborg!
    Fint att använda både stenar och kottar som dekoration. Nu har vi ett vitt snötäcke där ute.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres koselig ut med snø, her er det mildvær i dag, tror jeg. :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg!
    Her var et mange gode tips!
    Ha fortsatt god advent,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Det enkle er egentlig det beste gjelder i hagen min :)

      Slett
  5. Stein og kongler er fin pynt i hagen. Du er så heldig med klima som kan ha innendørs sukkulenter ute :)
    Ha en fin dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan jo egentlig ikke det, har vært nede i minus fem og da skulle den vel egentlig vært historie, pelargoniaen også, også med tanke på at det har vært tildels mye vind, men vi får se hvor lenge de holder ut. I dag er det pluss fem :)

      Slett
  6. Hei Ingeborg!
    Dette kjenner jeg meg godt igjen i. Hver vår plukker jeg rullestein fra jordene rundt. Vakre dekorasjoner du har laget. God kveld! Anne

    SvarSlett
  7. Hei,
    Stein og kongler er utrolig fint. Jeg liker også veldig godt å bruke det i hagen.
    Man kan finne mye fint i naturen, om man tar seg tid.

    Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, aller finest er den pynten en finner ute i naturen :)

      Slett
  8. Fint med dine dekorative elementer i hagen. Har litt av det, men til sommeren igjen skal jeg jammen ha mer. Jeg har et par sukulenter som jeg plantet ut for noen år siden. Er ikke sikker på om de er ment for ute, men de klarer seg iallfall fint i H3.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har jo noen sukkulenter som klarer seg godt gjennom vinteren, men er veldig spent på om denne vil gjøre det. :)

      Slett